3D-design

- Rendering med Redshift
- Polygonmodellering
- Ljussättning och kameraarbete
Den här kursen ger dig som är art director, grafisk designer eller illustratör en kickstart i 3D-design! Du breddar ditt arbete och erbjudande vilket möjliggör nya spännande uppdrag. Under 8 veckor får du lära dig grunderna i att arbeta med 3D-design med Cinema 4D och renderingsmotorn Redshift.
Om kursen
Samtidigt som 3D-grafik har blivit en allt mer förekommande del i visuell kommunikation har även programmen blivit mer tillgängliga och våra datorer snabbare. Att addera 3D till sitt arbetsflöde har aldrig varit enklare och roligare än idag. Men hur och var börjar jag? Vad är egentligen en polygon och vad behöver jag veta för att kunna göra en bild som ser ut precis sådär som ett fotografi? Och hur kan jag få det att sedan röra på sig? Allt det kommer vi gå igenom i den här kursen.
Under 8 veckor kommer vi lära oss 3D-design från grunden med hjälp av Cinema 4D och en del After Effects. Du kommer få en förståelse för hela produktionskedjan från första storyboard till modellering, riggning och animation för att sedan texturera, ljussätta och rendera med renderingsmotorn Redshift. Vi lär oss om renderingstekniker, färgdjup och filformat för att sedan kunna sätta ihop ihop allting i After Effects för slutleverans. Vi tittar även på tekniker för att skapa simuleringar som tyg och kollisioner. Kursen är grundläggande men förutsätter att du har viss erfarenhet av After Effects, Cinema 4D eller liknande verktyg.
Varje vecka täcker in ett område och avslutas med en uppgift där du själv får testa på att utforska dessa tekniker som du sedan får feedback på. Vid kursens slut kommer du ha en förståelse för hela produktionskedjan.
Oavsett om du vill addera rörliga detaljer till ditt befintliga designerbjudande, bli en bättre beställare och kunna ge relevant feedback på andras arbete, själv producera mockups och renderingar som imponerar på dina kunder eller skapa helt egna bildvärldar, så kommer den här kursen att hjälpa dig.
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som idag har goda kunskaper av designarbete och erfarenhet av rörlig grafik, eller liknande tekniker i någon form. Och nu vill du kunna utveckla och addera 3d-design och motion graphics i ditt erbjudande. Vi förväntar oss att du har goda tekniska kunskaper och förmodligen redan skapar enklare motion graphics till dina projekt.
Du kan vara designer som vill lära dig ett nytt hantverk eller art/creative director som vill bättre förstå möjligheterna och teknikerna för att kunna erbjuda 3D-design och motion graphics till dina kunder.
Kursansvariga
Martin Löfqvist, Art Director specialiserad inom rörlig grafik.
Fredrik Forrest, Art Director specialiserad inom rörlig grafik.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen förutsätter att du har goda tekniska kunskaper och förmodligen redan skapar enklare motion graphics till dina projekt.
Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilket du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten. Länka gärna till din LinkedIn-sida.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor
Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor
Tillkommande kostnader
Du behöver ha tillgång till Cinema 4D med renderingsmotorn Redshift (utvecklas och säljs av Maxon) samt After Effects men gärna hela Creative Cloud-paketet.
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Kursdatum
Start online den 28/11 kl 13.00-15.00.
Kursen har uppehåll för jul och nyår den 22/12-1/1 och startar igen den 2/1.
Avslut online den 30/1 kl 13.00-15.00.
Egna studietimmar
ca 10 timmar per veckaDet här får du
- Generella kunskaper i Cinema 4D
- Polygonmodellering
- UV-mapping
- Planera en produktion med storyboard
- Ljussättning och kameraarbete
- Skapa shaders och rendera med Redshift
- Tekniker och filformat för compositing
- Enklare simuleringar
- Mograph-verktyget
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Kommande kursstarter
Intresseanmälan

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.