SMO - Forum

2010-09-06 16:38   gareth

Jag vill ta upp en punkt och klagar. Jag är utbildad brandman från England med mer än 7 år utryckningstjänsterfarenhet och ett två år långt yrkesutbildning (NVQ) från England. Jag har också 7 månader vikariat brandman erfarenhet här i Sverige. Jag har svenska B och uppfylla grundläggande behörighet. Jag har också ett universitets degree. Jag sökte för att studera SMO (det svenska räddningstjänst kvalificering). Jag fick ingen plats eftersom jag var placerad i en urvals grupp för utlandska betyg och inga platser beviljades till denna grupp, eftersom inte tillräckligt många människor sökte med utlandska betyg, och platserna gick proportionellt till grupparna. Detta känns som diskriminering för mig. MSB säger att de vill en integrerad räddningstjänst men en utlänning som inte har vuxit upp i Sverige kan inte ens läsa till brandman. Varför tar de inte någon hänsyn till arbete och livserfarenhet?


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in