SEO och SEM
Idag kan vardagens alla frågor besvaras med en enkel googling. Från restaurangtips till väderprognoser. Och snabbt ska det gå, så vi klickar helst på det som presenteras först. Men vad avgör egentligen om man syns på en sökning? På den här kursen lär du dig hur du skapar innehåll, kampanjstrukturer och annonser som ger resultat på Google.
Kursens innehåll
SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing) handlar om att möta kundens behov. Närmare bestämt erbjuda det de efterfrågar med sin sökning. Men de företag som lyckas få in mycket trafik till sin webbplats via Google gör det inte av en slump. För att prestera bra i det organiska sökresultatet eller med sökordsannonser krävs rätt förutsättningar.
På den här intensivkursen får du lära dig grunderna i hur du arbetar med SEO och får ditt innehåll att ranka i Googles organiska sökresultat. Från arbetet med att göra en sökordsanalys och välja ”rätt sökord” till att skapa SEO-vänligt innehåll som möter besökarens sökintention.
Du får även lära dig grunderna i SEM. Både hur du ska förhålla dig till mål och KPI:er, vilka annonsformat det finns och vad som passar i linje med dina mål. Men även hur du praktiskt kommer igång med att skapa sökordsannonser i Google Ads optimerar och analyserar resultatet.
Efter kursen kommer du ha en god förståelse för hur sökmarknadsföring fungerar, fördelen med att arbeta med både SEO och SEM, och hur du rent praktiskt kommer igång med arbetet.
Det här får du
- Förstå grunderna i SEO och SEM
- Förstå hur en sökmotor fungerar
- Hur du möter sökintention
- Hur du gör sökordsanalyser i SEO och SEM
- Hur du skriver SEO-innehåll
- Hur du skapar sökordsannonser
- Målsättning och KPI:er
- Analys och uppföljning
Vem är kursen för?
Kursen passar dig som arbetar med textbaserat innehåll på webbplatser (webbredaktör, kommunikatör, copywriter) eller digital marknadsföring och vill bredda kunskaperna till sök. Du vill få en bättre förståelse för sökmarknadsföring och hur man man gör rent praktiskt för att synas på sökmotorer - både organiskt och med hjälp av annonser. Vi kommer gå igenom kostnadsfria verktyg och ha en gemensam demo i Google Ads. Har du tillgång till ett eget Google Ads konto är det en bonus, men inte ett krav.
Kursen är inte framtagen för yrkesverksamma SEO- och SEM-specialister.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartFredag 11 oktoberSlutFredag 11 oktoberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvariga
Christian Sturk
SEM-specialist, Maia.
Sabine Ljunggren
Senior SEO-specialist och COO, Maia.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen är för dig som arbetar med skriftligt innehåll på en webbplats (webbredaktör, kommunikatör, copywriter) eller digital marknadsföring och vill bredda kunskaperna till sök. Har du tillgång till ett eget Google Ads konto är det en bonus, men inte ett krav.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
32 500 kronor
Studieavgift exkl. moms
26 000 kronor
Kursdatum
Onsdag 9/10, torsdag 10/10 och fredag 11/10 kl 9.00-16.00
Intresseanmälan
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.