Master eller KPU, vad är mest värt? - Forum

2022-11-16 10:07   e_c

Hej. Jag hade tänkt att läsa master inom språk efter att jag är färdig med min bachelor's degree. Jag var egentligen ganska säker på att jag inte ska bli gymnasielärare, eftersom det inte verkar vara särskilt motiverande för mig. Även om jag är mest intresserad av att fortsätta studera en master, så har jag fått klart för mig att det finns fördelar med att studera KPU istället (kompletterande pedagogisk utbildning). En fördel är att jag är garanterad jobb (i alla fall i Sverige). Om jag ska bli lärare så hade jag dock hellre undervisat online för vuxna, medans jag är utomlands. Har hört att en KPU kan göra detta möjligt för mig. En annan fördel är att man får cirka 70%bidrag och 30%lån, vilket är tvärtom till vad man får annars. Om jag läser master kommer jag att fortsätta med 30% bidrag och 70% lån vilket gör mina studielån väldigt höga... Vad skulle ni säga är mest värt egentligen? Med en master kan jag ju studera till Phd, men förutom detta har jag inte sett att det finns några "garanterade" jobb som verkligen är bra. Finns det några andra faktorer som gör det mer värt att studera master istället? Väldigt tacksam om ni vill dela med er av erfarenheter eller olika synpunkter. Mvh 


RE: Master eller KPU, vad är mest värt?
2023-04-12 17:13   Samma här

Jag har också samma funderingar:/


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in