Hjälp eftersökes ang. statistisk data-analys för C-uppsats - Forum

2015-10-11 20:03   Frodo
God kväll akademiker och kunniga inom statistik! Jag skriver för närvarande min c-uppsats i företagsekonomi med en kvantitativ ansats, och eftersöker därmed lite hjälp vid valet av analysmetod eftersom det nu var ett litet tag sen jag läste statistik. Studien: Företag producerar företagsvisioner som publiceras offentligt, ofta på webben. Här är ett exempel: http://www.ikea.com/ms/en_CA/the_ike...ur_vision.html Jag har genom en litteraturstudie definierat 7 stycken innehållskomponenter/karaktärsdrag knutna till dessa dokument, exempelvis "Ett uttryck för företagets unika kompetenser som ger upphov till konkurrenskraft" eller "företagets vision om framtiden". Jag har låtit en jury bedöma när- eller frånvaron av samtliga komponenter hos ett större antal företags publicerade företagsvisioner vilket resulterat i en totalpoäng för varje dokument. Jag har även samlat in finansiella nyckeltal för respektive företag. Syftet är att undersöka om det finns ett samband mellan dokumentens poäng och de respektive företagens finansiella prestanda. Tesen är alltså att företag som producerar mer kompletta dokument även presterar bättre finansiellt. Jag vill: 1. Undersöka sambandet totalpoäng/finansiell prestanda 2. Undersöka samband mellan specifika komponenter/finansiell prestanda 3. Inkludera en interaktionsvariabel, nämligen omsättning/anställd. Logiken är att företag med hög andel personal i produktionsinsatsen åtbjuter större fördelar av att ha kompletta företagsvisioner, eftersom dessa ofta som huvudregel adresserar företagens anställda. Mina statistikkunskaper sträcker sig tyvärr inte längre än till bivariata korrelationsanalyser, då med Pearsons r. I syfte att undersöka effekten av omsättning/anställda har jag delat upp datamaterialet i 2 delar genom att rangordna efter omsättning/anställd och splitta materialet vid medianen. Tanken är sedan att jag kör korrelationsanalyser separat för de två grupperna, dels mellan totalpoäng/finansiell prestanda men även för de 7 komponenterna separat. Min intention är att genomföra en lite mer avancerad analys, typ regressionsanalys med interaktionseffter. Jag måste erkänna att jag har svårt att greppa metodikerna, varför jag nu skriver detta inlägg. Pedagogiska tips på modeller, metoder och tillvägagångssätt mottages med stor tacksamhet! God kväll!

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in