Visa yrkesutbildningar.se som: Mobil
Sammanfattning
Yrkesutbildning
Distans
5-10 timmar, för alltid tillgång till material
Deltid
4 995 SEK inkl. moms
Distans
Startdatum: När som helst - Distans
Influencer Marketing-kurs: Expert på en vecka

Kurs i influencer marketing på distans

Lär dig allt behöver inom influencer marketing - helt på distans!

I den här kursen kommer du erhålla en praktisk genomgång av de viktigaste elementen i Influencer Marketing - ett av de snabbast växande marknadsföringsmetoderna just nu!

Det finns miljontals innehållsskapare på sociala medie-plattformar som YouTube, Instagram och andra plattformar man kan dra nytta av när man vill föra ut sitt budskap. Denna strategi har framgångsrikt anammats av många stora varumärken både nationellt och globalt. Detta har lett till att allt fler företag efterfrågar kompetens inom Influencer Marketing.

Kursen fokuserar på att täcka alla viktiga moment inom Influencer Marketing - från att hitta influencers till att utvärdera resultatet. I kursen, som också innehåller praktiska mallar du kan ta med dig ut i arbetslivet, får du lära dig hur du skapar tillväxt och även väver ihop Influencer Marketing med betald annonsering på Facebook. En viktig del i arbetet som du kommer lära dig är hur du kontaktar influencern på ett inbjudande sätt, hur ni kommer överrens om ett avtal, samt hur du faktiskt mäter målsättningen med influencern i fråga. Kursen riktar sig till dig som driver eget, arbetar eller vill arbeta på ett B2C-varumärke (dvs. som arbetar med försäljning mot konsumenter).

Målgrupp

Vem är kursen i influencer marketing för?

Kursen är specifikt riktad för dig som vill förstå hur Influencer Marketing-världen fungerar. Den är ämnad för studenter, karriärister och marknadsförare som vill förstå metoden och få insikter i hur man går tillväga för att framgångsrikt lyckas med Influencer Marketing.

Den speglar expertisen ett B2C-varumärke (företag som säljer mot konsument och inte företag) måste besitta för att kunna skapa tillväxt och försäljning såsom andra framgångsrika varumärken gjort med hjälp av Influencer Marketing. Varje år har investeringarna i Influencer Marketing ökat lavinartat och med kursen hoppas vi att kunskapsnivån höjs för att främja ännu bättre resultat i sina kampanjer.

En målgrupp som kursen är bra för:

  • För dig som jobbar, vill jobba eller har jobbat med digital marknadsföring på ett B2C-varumärke
  • För dig som har en någorlunda förkunskap kring hur Influencer Marketing fungerar
  • För dig som driver ett eget företag och vill växa din e-handel eller verksamhet
  • För dig som har som strategi att knyta dig an ambassadörer till ditt varumärke

Influencer Marketing fungerar allra bäst som marknadsföringsmetod för:

  • Varumärken som arbetar mot konsumenter (B2C)
  • Varumärken som primärt önskar nå kvinnor 13-60 år
  • Varumärken som säljer produkter och tjänster som influencers gärna samarbetar med

Om du har studerat eller arbetat med marknadsföring är denna kurs ett utmärkt nästa steg för att skaffa dig expertis inom Influencer Marketing. Fler och fler varumärken använder sig idag av influencers för att skapa content, bygga varumärke och driva försäljning. Efter utförd kurs kommer du därför bli mer attraktiv för arbetsgivare som arbetar med influencers.

Du behöver inga förkunskaper, annat än en allmän vana av sociala medier (t.ex. som användare). Kursen lämpar sig väl för dig som även arbetat med digital marknadsföring, men där du känner att du vill spetsa till dina kunskaper och bredda ditt område.

Kursinnehåll

I kursen går vi grundligt igenom följande områden:

Medielandskapet förr, nu och vad som komma skall

Varför influencers fungerar

Marknadsmixen och hur influencers passar in

Kampanjanatomins alla fyra delar

  • 1. Research
  • 2. Outreach
  • 3. Förhandling
  • 4. Uppföljning

ROI, resultatutvärdering (inkl. mall)

Övningsuppgifter

Tekniska verktyg och hjälpmedel

Paid Social - betald annonsering i samband med influencers

Sociala medier - hur varumärken växer sina kanaler och blir attraktiva

Användargenererat innehåll (UGC)

Quiz/slutprov

Mailkontakt med kursskaparen för frågor

Kursen delas in i 11 moment och tillhörande delmoment.

Tillhörande varje moment finns det uppgifter att lösa, videos som visar exempel på praktisk användning, instuderingsmaterial och quiz för att testa dina kunskaper.

Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:

  • Inläsningsmaterial
  • Videomaterial
  • Bildförklaringar
  • Övningsuppgifter
  • Quiz

Del 1: Medielandskapet förr, då, nu och framtiden

I denna delen blickar vi tillbaka på hur och när Influencer Marketing kom till - samt varför det fungerar och är en marknadsföringsmetod att räkna med för evigt.

Del 2: Influencer Marketing i marknadsmixen

  • AIDA-modellen
  • Media spend-fördelning för företag av varumärkesbyggande och säljdrivna aktiviteter
  • Köpresan
  • Övningsuppgift: hur du spenderar din mediabudget klokast

Del 3: Research (kampanjanatomin, del 1 av 4)

Vi bryter ner en framgångsrik Influencer Marketing i fyra delar och börjar med research. Hur hittar man egentligen influencers som passar ens varumärke?

De huvudsakliga momenten är:

  • Genomgång av kampanjprocessen för Influencer Marketing
  • Frågorna du bör ställa innan du påbörjar en influencer-aktivering
  • Bildjämförelser på bra och mindre bra samarbeten
  • Genomgång av ett analysverktyg som hjälper till att analysera influencers räckvidd
  • Genomgång av hur du detekterar falska följare
  • Checklista att följa när man researchar influencers
  • Instruktionsvideo

Del 4: Outreach (kampanjanatomin, del 2 av 4)

I detta avsnitt går vi igenom det som behövs göras när man hittat bra influencers man önskar samarbeta med. I första kontakten är det väldigt viktigt att avge ett professionellt intryck och i detta kapitel kommer du lära dig vad det innebär och vad du behöver ha med för information när du hör av dig för första gången till en eller flera influencers.

De huvudsakliga momenten är:

  • Checklista över punkter att inkludera i det första mailet
  • Exempel på utkast över det första mailet (nyttja det och gör om det till ditt eget)
  • Avtal. Vad du behöver ha med i avtalet med influencers.
  • Avtalsmall. Du får en mall i Docs-format som du kan använda dig av.
  • Instruktionsvideo

Del 5: Förhandling (kampanjanatomin, del 3 av 4)

I detta avsnitt lär du dig förstå influencers värde. Ersättning kan se ut och fungera på olika sätt för olika varumärken och dessa delar går vi igenom, allt för att du skall spara så mycket pengar som möjligt.

  • Olika betalningsformer och modeller för influencers
  • Exempel på influencers som skapar egna varumärken
  • Instruktionsvideo

Del 6: Uppföljning (kampanjanatomin, del 4 av 4)

I detta avsnitt går vi igenom det kanske viktigaste av allt - utvärderingen av resultatet! 

De huvudsakliga momenten är:

  • Lista över KPI:er att mäta baserat på olika kampanjmål
  • Värdeskapande-triangeln: genomgång av lyckat samarbete (annonsör, avsändare, mottagare)

Del 7: Mätning & ROI - Return On Investment

Detta kapitel är en förlängning och fortsättning av det föregående kapitlet och innehåller modeller och verktyg för hur du kan räkna på vad du får tillbaka av din investering när du arbetar med influencers.

De huvudsakliga momenten är:

  • ROI: vad är det?
  • Metod för att räkna ut ROI
  • Genomgång av UTM-länkning (hur du sätter spårning på länkar och mäter försäljning)
  • Exempelcase
  • Kvantitativa och kvalitativa saker att ta i beaktning när du utvärderar resultatet
  • ROI-mall (Google Sheets, en mall du kan kopiera och använda fritt)
  • Övningsuppgift
  • Instruktionsvideo

Del 8: Teknik och verktyg

Det finns en uppsjö av verktyg man kan använda sig av online för att effektivisera sina Influencer Marketing-insatser. 

De huvudsakliga momenten är:

  • Genomgång av verktyg (lista)
  • Videogenomgång av verktyget Beatly Connect (hur man hittar influencers)
  • Instruktionsvideo för verktyg och tekniker

Del 9: Paid Social & Influencer Marketing

I detta verktyg går vi in på vad du kan göra ytterligare för att stärka effekten av dina influencer-samarbeten. 

De huvudsakliga momenten är:

  • Influencer Marketing-tunneln (syftet med influencers och syftet med paid)
  • Bildexempel och genomgång av Facebooks verktyg Brand Collabs Manager
  • Hur du automatiskt får tillgång till räckvidds- och målgruppsdata hos influencers
  • Hur du boostar inlägg med influencers som avsändare
  • Bild- och videoexempel från influencer- och paid-samarbeten (Samsung, MAXI, Tibber)
  • Videoinstruktion

Del 10: Sociala medier

Influencer Marketing grundar sig i att dra nytta av influencers för att bygga community, varumärke och driva försäljning. Det förutsätter däremot att man som varumärke har bra koll på sina egna sociala medie-kanaler!

De huvudsakliga momenten är:

  • UGC (användargenererat innehåll). Vad är det, och hur funkar det
  • Bildexempel på Instagram-flöden som använder UGC och inte
  • Engagement rate-jämförelser (UGC vs. inte UGC)
  • Hur ditt flöde på sociala medier bör se ut

Del 11: Summering & Quiz

Examen & Intyg

I slutet av kursen får du möjligheten att certifiera dig. Certifikat kräver godkänt genomfört test. Detta görs online och du får svar direkt om du är godkänd. Testet kan du göra så många gånger som du behöver för att bli godkänd. Certifieringen är 100% valfri

Efter kursen

VAD UPPNÅR JAG EFTER DEN HÄR KURSEN?

I kursen lär du dig strategier och best practice som direkt efter avslutad kurs kan användas för att:

  • Söka tjänster hos arbetsgivare som efterfrågar Influencer Marketing-kompetens
  • Nyttja kunskapen i att bygga ett eget influencer-nätverk för ditt egna företag
  • Räkna på vad du får tillbaka av dina Influencer Marketing-kampanjer
  • Få mallar för hur du bör kontakta samt skriva vattentäta avtal med influencers
  • Samarbeta med influencers baserat på data och förväntat resultat

VAD KAN JAG JOBBA MED EFTER KURSEN?

Kanske är du redan idag en Social Media Manager, Community Manager eller Marketing Manager. Denna kurs utrustar dig då till att bli den personen på arbetsplatsen som också kan hantera uppbyggnaden av ett ihouse influencer-nätverk.

Har du en tidigare erfarenhet av sociala medier, eller arbete inom området, kan du söka roller som kräver Influencer Marketing-expertis. Ett vanligt förekommande namn på rollen för någon som arbetar enbart med Influencer Marketing är “Influencer Marketer”, alternativt att rollen är titulerad som någonting annat och ansvarsområdet Influencer Marketing är adderat.

Kursledare

Alexander Gradin

Alexander Gradin grundade 2015 ett av Nordens ledande influencer-nätverk, Beatly. Han har innehaft rollen som VD och försäljningschef och därigenom utbildat kampanjplanerare och säljare som gått från ingen kunskap alls till att axla rollen som Influencer Marketer med bravur. Han har hållit föredrag på Webbdagarna och föreläst på Berghs, IHM, Stockholms Universitet och en mängd konferenser.

Kostnader

Pris inkl. moms: 4 995 kr

Lämnar du en intresseanmälan får du tydlig information om hur du köper kursen. Då har du möjlighet att välja mellan flera trygga betalningsmetoder. 

Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring

Yrkesutbildningar i digital marknadsföring som leder till jobb

Nordic Tech Institute är marknadsledande på kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är alltid helt på distans och sker online på deras kursportal. Du kan välja fritt när du vill påbörja och avsluta kursen, och du studerar helt och håller i...


Läs mer om Nordic Tech Institute - Utbildningar i digital marknadsföring och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Kurs i influencer marketing på distans

 Få mer information via mail

 Ickebindande

 Kostnadsfritt

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 3 recensioner.

Sofie
Tycker det var intressant och kul att gå igenom kursen. Bra fakta, konkreta tips och man kan verkligen börja jobba direkt med detta efter att ha gått kursen.
Mattias
Kul innehåll på ett kort och koncist sätt, riktigt bra!
Clara
Kursen gav mig massor med kunskap! Känner mig taggad och inspirerad. Man vill ju ut och jobba med detta nuuu och inte om två år när jag pluggat klart!
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få inspiration och hjälp inför ditt utbildningsval!
Logga in