
Att undervisa elever med NPF
Att undervisa elever med NPF - Onlineutbildning / distansutbildning
Utbildningen Att undervisa elever med NPF berör hur du bemöter, undervisar och bygger positiva relationer med elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Utmaningar som du som lärare och pedagog ställs inför samt hur du skapar en stimulerande lärmiljö, utvecklar undervisningen, förbereder eleverna för vuxenlivet och möter elevernas individuella behov av stöd behandlas under utbildningen.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till lärare, rektorer, elevhälsoteam och övrig personal på förskola, grundskola, fritidshem och gymnasium.
Kursinnehåll
Att undervisa elever med NPF- utbildningen innehåller:
- Inkludering och relationsskapande
- Neuropsykiatriska funktionsvariationer
- Utmaningar och positiva situationer
- Stresshantering
- Empati, förståelse och lösningsfokuserat synsätt
- Känsla av sammanhang, KASAM
- Lågaffektivt bemötande
- Ledarskap i klassrummet
- Anpassningar av fysisk, pedagogisk och social lärmiljö
- Utveckling av social kommunikation
- Språk- och kommunikationsutveckling
- Läs- och skrivutveckling
- Det tillåtande, samarbetande klassrummet
- Undervisning, studieteknik och användning av visuella stödstrukturer och hjälpmedel
- Utredning och kartläggning av individuella behov
- Åtgärdstrappan och åtgärdsprogram
- Reflektions- och diskussionsfrågor
Delmoment
0. Introduktion till kursen Att undervisa elever med NPF
1. Inkludering i skolan
2. Vad är ADHD?
3. Vad är autism?
4. Vanliga svåra situationer för elever med NPF
5. Utmaningar i skolan
6. Kartläggningar del 1
7. Kartläggningar del 2
8. Stresshantering
9. Empati och förståelse
10. En hanterbar lärmiljö
11. Ledarskap i klassrummet
12. Varför gör inte eleverna det som ska göras?
13. Meningsfullhet
14. Hanterbarhet
15. Begriplighet
16. En tydlig och synlig undervisning
17. Undervisning
18. Elevers stödbehov
19. Hur mycket stöd ska vi ge eleverna?
20. Åtgärdstrappan
21. Ledning och stimulans
22. Extra anpassningar
23. Utredning om särskilt stöd
24. Åtgärdsprogram
25. Summering av kursen
Kursmaterial
Anteckningar
Kursledare
Ulrika Aspeflo - Expert på pedagogik
Ulrika Aspeflo är logoped, specialpedagog, konsult och föreläsare med 30 års erfarenhet kring området NPF inom såväl habilitering som skola. Hon är författare och medförfattare till böckerna För alla i skolan, Aspeflo om autism, Barn som väcker funderingar samt Att arbeta med barn, ungdomar och vuxna med autism. Ulrikas erfarenheter omfattar arbete nära barn, ungdomar och vuxna med NPF samt vårdnadshavare, förskole- och skolpersonal och hon ger även handledning till arbetslag. Ulrika är en eldsjäl i att höja kompetensen inom skolans värld kring elever med NPF.
Tid och plats
Titta på kursavsnitt på bussen, på tåget, på jobbet tillsammans med dina kollegor och arbetskamrater, hemma i soffan eller varför inte i hängmattan. Videokurserna är i inspelade med professionella kursledare och du väljer om du vill använda dator, surfplatta eller smartphone. Du kan pausa, spola tillbaka och repetera kursen hur många gånger som helst under de 3 månader du har tillgång till kursen.
Så snart du klarat kursen mejlas ditt kursintyg ut automatiskt till den e-postadress du angav vid beställningen.
Branschutbildarna

Branschutbildarna Sverige AB
Vi på Branschutbildarna erbjuder förutom arbetsmiljökurser som BAM/SAM, BAS P/ BAS U även kurser inom kompetensutveckling. Data och IT, Sälj och marknad, Vård och omsorg, Ekonomi, Ledarskap, Kommunikation, HR & personal, Verksamhetsutveckling, Skola och pedagogik, Juridik, Arbetsmarknad, Produktion och logistik, Personlig utveckling, Offentlig sektor m.m. Med våra 500 utbildningar i ett flertal...