
Marknadsföring Start
- Varumärke
- Marknadsföring
- Aktivitetsplanering
Du som vill börja arbeta med marknadsföring får med den här kursen en grundläggande förståelse för de olika processer och modeller som ingår i en marknadsförares verktygslåda. Det är här du börjar din resa mot en spännande karriär!
Om kursen
Marknadsföring handlar om att skapa och vårda kundrelationer, att identifiera nya affärsmöjligheter och utveckla verksamheten. Den moderna marknadsföringen utgör en värdeskapande funktion och den här kursen ger dig grundläggande, breda kunskaper för att kunna förstå betydelsen och värdet av att tänka i termer av marknadsföring och kommunikation som adderar värde, både för kunden och för företaget.
Kursen ger en grundläggande förståelse och inblick i de praktiska kunskaper samt processer marknadsföring har, från omvärlds- och målgruppsanalys, till en färdig marknadsplan. Vi går igenom olika synsätt, teorier, metoder och tillämpar dessa på verkliga case.
Vem är kursen för?
För dig som är intresserad av att börja arbeta med marknadsföring. Efter genomgången kurs ska du kunna förstå och tillämpa begrepp och modeller inom marknadsföring på en grundläggande nivå.
Kursansvarig
Jesper Odelius, Futurist på Framtider.se
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Inga förkunskaper inom ämnet eller inom kommunikation i stort krävs.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn, din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
26 875 kronor
Studieavgift exkl. moms
21 500 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start online 14/4, 12.00-15.00. Avslut online 9/6, 12.00-15.00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".Egna studietimmar
10 timmar per veckaDet här får du
- Marknadsföringens begrepp
- Segmentering och val av målgrupper
- Definition av varumärke och positionering
- Marknads- och aktivitetsplanering
Att läsa en distanskurs på Berghs
• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom*. Gäller dock inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.
• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.
• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Berghs School of Communication

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...