Vad ska man bli när man blir stor? - Forum

2010-01-13 17:07   Johannes
Goddagens! Går sista året Gymnasiet. Har bra hyfsade betyg (c.a. 17-19 beror på hur man bra jag presterar på slut spurten) och HP (1.8).. Men jag vet ej vad jag vill bli! De ämnen jag har haft lättast för är Programmering (MVG + kan mycket mer än nödvändigt) och Psykologi (A och B MVG utan tvekan.. läraren tyckte jag skulle satsa inom området). Dock så är mina betyg lite för taskiga för Psykologi linjen, men jag kmr in på HP. Men grejen är att jag vet inte vad det riktigt finns för yrken inom programmeringsområdet, jag skulle jätte gärna villa utveckla program för företag (typ systemutvecklare), men helst hemanvändingsprogram för typ Google (typ google sketch, maps osv.) Men Vad ska man gå för utbildning då?

RE: Vad ska man bli när man blir stor?
2010-01-21 09:15   studentum
Hej Johannes Idag finns det många olika varianter på utbildningar och kurser in om Data och IT. Du kan hitta många under kategorin DATA/IT/DESIGN Men om du vill, så finns det även ett yrkestest du kan göra. www.studentum.se/sections/tests/index.aspx?id=7 Hoppas du hittar din utbildning Johannes :-D Bästa hälsningar Studentum

RE: Vad ska man bli när man blir stor?
2010-03-09 16:43   Sussi
Är du intresserad av språk också? Då kan man kombinera programmering med lingvistik och bli datalingvist (eller språkteknolog). Det behövs den kompetensen så det kan vara något att kolla upp, kanske? Psykologi kan man läsa som kurser också och bygga egen utbildning genom det som kan användas i arbetslivet. Man behöver inte alltid bli psykolog för att läsa psykologi och bli något med det...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in