Vad krävs för att bli behörig? - Forum

2011-11-09 12:11   S-pikdoken
Hejsan Det är så att jag har ett samlat betygsdokument från gymnasiet och har ett 6 års arbetslivs erfarenhet. Jag har länge funderat på att ta en utbildning så att jag kan rädda min framtid men har jag någon chans att komma in på ett utbildning? Eller behövs det ett komplett gymnasiebetyg för att ha en chans hur ska jag gå till väga för att rädda min framtid jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med dessa frågor jag har? Samt om arbetslivs erfarenhet skulle göra någon skillnad då jag inte har fullständiga gymnasieskola betyg ? Tack på förhand

RE: Vad krävs för att bli behörig?
2011-11-10 20:05   Simon

Hejj!

Vanligtvis krävs det betyg i svenska, engelska, samhällskunskap och historia, 3 års arbetslivserfarenhet och ett giltigt högskoleprovet (Max 5 år gammalt), för att anses behörig till universitet, högskola. Det kan också krävas betyg i svenska b eller matte b,c, beroende på utbildning. När du har detta så konkurerar du inom högskoleprovskvoten, dvs 34% av platserna på utbildningen. De resterande 66% går till de som har ett fullständigt gymnasiebetyg.

Mvh

/Simon


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in