Vad för yrken finns det? - Forum

2011-02-13 03:12   Johanna

Hej!
Snart börjar det bli dags att se vad man ska plugga efter gymnasiet. Många säger att det finns så mycket att välja på men jag känner helt tvärtom, att det inte är stor variation alls! Jag vet att jag vill plugga på universitetet och få en examen. Inget yrke jag kan komma på intresserar mig, det är jättejobbigt! Det jag vet jag tycker är kul att göra är att planera och organisera, dessutom skulle jag vilja ha lite folk omkring mig. Många har kommit med förslagen lärare (vilket jag ville bli ett tag, men arbetsförhållandena och lönen är för låg enligt min mening) och projektledare. Men inget av dessa intresserar mig heller riktigt. Vad ska jag göra? Mina föräldrar tycker jag kan vänta och istället jobba något år, men jag vill veta lite nu så jag kan börja kolla om mina betyg räcker. Jag vill ha koll på min framtid.
Mvh Johanna


RE: Vad för yrken finns det?
2011-04-03 21:40   Sussi

Jag tycker det finns mycket att välja på, men det sträcker sig längre än bara högskolor och universitet. Lägger man till ky/yh och privata utbildningar blir utbudet mycket stort och variationsrikt. En del yrken är svårt att få vetskap om då det är litet och kanske svårt att få ett hum om vad det är. Jag själv och en del jag känner har fått kännedom om yrken vi inte visste fanns lite då och då, det vi inte trodde fanns en dag, visade sig finnas en annan dag. Det kanske blir så för dig också? Har du svårt att veta nu vad du ska välja nu så kan föräldrarnas förslag vara bra. Kanske du finner nya yrken som du inte visste fanns och hittar nått du gillar där? Det kan du inte veta nu i förväg.

Gillar du att planera och organisera med folk omkring dig kanske du skulle passa som receptionist eller annat yrke som innebär att vara spindeln i nätet.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in