Vad är mest lönande att utbilda sig till? (Välja gymnasium) - Forum

2010-11-29 14:52   Julia

Hejsan! Jag är väl en av de få tjejerna i åttan som redan tar tag i detta med gymnasium. Det är viktigt att jag kommer in på något jag tvivs på, men problmet är det att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska göra. Jag är foto- och mediafantast, musikfantast, bild- och kulaturfantast, matematikfantast, fysik, teknik. En hel massa olika grejer! Jag fattar ju att jag inte kan välja allt, om det nu inte finns något program med både mycket media och no. Jag vet ju också att media inte är det som lönar sig, utan att tekniken (som jag också brinner för) är framtidens yrke. Vad ska jag välja, enligt er? Och säg inte att jag ska följa mitt hjärta och välja det som känns rätt nu bara ;)


RE: Vad är mest lönande att utbilda sig till? (Välja gymnasium)
2010-12-13 18:59   Sussi

Det brukar sägas att det bästa är att välja något man gillar och är intresserad av. Du har många intressen och för att kunna välja rätt där kanske det behövs välja bort något också. Passa på att gå på öppet hus och andra event där du får möjlighet att se lite av verkligheten innan det är dags att söka. Det finns möjlighet att välja till kurser inom fria val och om du vill kunna få in dina intressen i din utbildning tror jag att det kan vara bra att kolla vilka skolor som har kurser man kan välja som är inom dina intresseområden.

En ny gymnasiestruktur är på ingång med bland annat en ny indelning mellan studie och yrkesinriktade program. Är inte säker på om media kommer finnas kvar där, verkar vara ett område som de vill få bort. Men någon sån kurs att välja som individuellt val kommer säkert att finnas nånstans, hur det än blir med mediaprogrammet.

Är man intresserad av matematik, fysik och andra naturämnen är naturprogrammet ett bra val. Musik, foto och media kan man i många fall läsa som individuellt val...


RE: Vad är mest lönande att utbilda sig till? (Välja gymnasium)
2011-01-21 10:10   ab-student

jurist kolla www.legalbuzz.se där för du svaret..................


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in