Studera Juridik - Forum

2009-01-18 19:58   Aurore
Hej! Det är så att jag är väldigt intresserad av att läsa juridik efter gymnasiet. Just nu går jag andra året(samhäll-samhäll) vilket innebär att jag kommer att ta studenten 2010 och då är det nya antagningsregler som gäller. Meritvärde, meritpoäng kommer att införas och det innebär att man då får meritpoäng beroende på vad man väljer att läsa. Jag har läst rättskunskap som Individuellt val vilket ger 0.25 i merit. Min fråga är då vilka andra ämnen ger meritpoäng till juridprogrammet? Någon som läst juridik och som kan rekomendera det? Funderar på örebro men har hört att det inte är en bra skola pga. att det är svårt att få jobb efteråt? Stämmer detta? Tacksam för svar!! Mvh Aurore.

RE: Studera Juridik
2009-02-12 13:47   Sussi
Har för mig att det finns information om vilka kurser som ger meritpoäng till vilka utbildningar på vhs hemsida (vhs.se) så där kan du nog kolla upp det... Känner till några som läst juridik, inte just juristprogrammet eller annat program med juridisk inriktning, men det kan nog ändå ge lite information om hur det kan vara att plugga det ämnet i alla fall. De tyckte det var ett krävande ämne som krävde övningar för att kunna förstå, så det får man nog räkna med. Intresse kan göra det lite enklare att ta sig igenom krävande situationer så är du intresserad så klarar du det bra... I Örebro finns både juristprogram (ger yrkesexamen) juridikprogram (ger så kallad generell examen). Att du hört att det är svårt med jobb kan bero på vilken av dessa två alternativ som det handlar om. Utbildade jurister kanske har enklare att hävda sig på arbetsmarknaden är personer med utbildning inom rättsvetenskap utanför den ramen? Har själv hört att en med juristexamen får jobb före en med examen inom rättsvetenskap. Det kan vara något att tänka på. Att kunna flytta på sig kan spela roll för jobb också, i många fall... kanske också är nått att fundera kring...

RE: Studera Juridik
2009-05-09 10:08   Johan
Du ska försöka läsa juridik i antingen Lund eller Uppsala. Se till att ta en jurkand examen eftersom allt annat kommer i andra hand. Ta gärna något år och gör något annat efter studenten innan du börjar plugga.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in