Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning? - Forum

2010-04-04 20:59   malin
hej, jag undrar om det är någon som vet om man kan jobba statligt på departement, myndigheter etc med en utländsk juristutbildning? Jag går IB och funderar på att läsa i England men eftersom jag gärna hade velat jobba på något departement eller för EU så vet jag inte om det är bättre med en svensk juristutbildning.. Tack för svar!

RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2010-04-06 17:20   Sussi
Den juristutbildning som man läser är anpassad efter de lagar som finns i det land som man läser utbildningen i. Läser du till jurist i storbritannien så är den utbildningen mycket grundad på de lagar finns där, läser du i sverige så är det svenska lagar som är grunden osv. Det finns områden där man kan arbeta med något i andra länder också för att de typer av lagar är rätt lika, t ex affärsjuridk och kanske internationell rätt. Men statliga svenska juristjobb kräver svensk juristutbildning. Som utbildad i andra länder kan man komplettera med en kortare utbildning om svensk juridik för att kunna jobba med juridik i sverige. Det kan vara nått för en som läst till jurist i annat land, men man får säkert konkurrens om de platserna. Men som sagt, den möjligheten kan finnas, om du vill ta den omvägen...

RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2010-09-03 10:56   CH

Hej! kah har läst juristprogrammet i utomöands också men jag kunde inte att jobba som jurist i Sverige och om jag vill jobba här måsta läsa kompletteringsutbildning för utländska jurister 2 år. dessutom är det utbildningen öppna bara en gång per året och det finns 15 platser.
Che


RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2010-09-06 10:22   jag

Jag känner en tjej, som är jurist från Slovakien. Hon arbetar som jurist (processförare) på en svensk myndighet utan någon komplettering med svenska juridiska kurser.


RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2010-09-06 11:55   CH

Hej! tack för ditt svar.
får jag göra kontak med din kompis som är från Slovakien? för att jag vill bara veta hur kunde hon att jobba här som jurist. jag har försökt mer än hundra gångar att jobba här som jurist men jag kunde inte.

Tack på förhand
Che


RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2010-09-07 19:28   jag

Jag kan fråga henne om hon är intresserad. Jag vet i alla fall, att hon är utbildad i Slovakien, men har inte läst kompletterande kurser vid ett svenskt universitet. Den myndighet, som hon arbetar på, skickar henne på olika kurser, som hon behöver för arbetet.


RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2010-09-08 14:24   ch

Hej!
jag tackar dig så mycket. du är en snäll människa och jag hoppas om jag kan prata med din vän.

Med varma hälsningar
Che


RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2013-01-29 01:36   Lorna Ramirez
Det handlar inte om lagarna är olika det handlar om man måste kunna språket. Egen erfarenhet.

RE: Statligt svenskt juristjobb med utländsk utbildning?
2015-08-02 01:40   Jasmin
Hej
Jag undrar om det finns fortfarande möjligheten att söka till denna utbildningen?
Jag har internationell business law från UK och söker jobb i Sverige, är någon
Som kan hjälpa mig? Dessa uppgifter är från 2010, hur går det till nu?

Uppskatta alla de som svara min fråga .

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in