Juridikutbildningar i England - Forum

2009-05-18 13:42   S
Hej! Jag är intresserad av att läsa juridik i England, antagligen London, och undrar om jag kan ha användning för det i Sverige senare. Hade tänkt läsa på LSE i så fall med inriktning på EU och lagar som används för Europa. Vet ej om ni har information om det och kan svara på min fråga men jag vet inte annars vem jag kan vända mig till?

RE: Juridikutbildningar i England
2009-05-22 13:46   Linda
Hej, Om du går en juridikutbildning utomlands och vill sedan arbeta i Sverige innebär det ofta att du måste komplettera med kurser i Sverige. Detta är beroende på vilket land det gäller och vad man vill arbeta med. Det är Högskoleverket som beslutar om bedömning av utländska examina. Du kan få hjälp av utbildningsförmedlarna, en lista på dessa som erbjuder juridikutbildningar utomlands hittar du på följande adress: www.studentum.se/juridik_utbildning_utomlands___8_0_.html Lycka till!

RE: Juridikutbildningar i England
2009-05-22 15:38   Sussi
Läser du inriktning mot EU och Europa så kommer du nog närmare Sverige än om du inte väljer den inriktningen på juridikutbildning i England. Men det finns möjlighet att komplettera utländsk utbildning med delar inom juridiken som lämpar sig för arbete i Sverige, så du kan få användning av det tankesätt du får av studierna i England och på det sättet kunna arbeta i Sverige. I annat fall får du ställa in dig på att England kanske blir din bästa chans... vet inte hur bra marknaden är för jurister i EU och Europa, är det många som slåss om platserna så kan du inte räkna med att få jobba där... så ställ in dig på att du kan få bli kvar i England för jobb, om du inte vill komplettera för att öka din chans att få arbete i Sverige... Lagar i England och Sverige skiljer ju sig en del...

RE: Juridikutbildningar i England
2009-06-23 18:00   Agnes
Hej alla, en bra sida om juristutbildningar i Sverige är www.juristutbildningar.se

RE: Juridikutbildningar i England
2010-04-26 18:28   Tony
Att läsa till LLB och LLM i england get dig stora möjligheter att arbeta inom bank och finans i hela världen! om det är vad du vill. om det dock är så att du absolut vill bli svensk advokat så är det som ovan. Glam bara inte att jurister finns i alla sektorer och man måste inte jobba endast i sverige, sen finns det många internationella byråer som arbetar mot storbritannien.

RE: Juridikutbildningar i England
2014-01-16 13:06   Rosalee

Hej! Jag läser just nu law llb hons i England och jag kan säga jag sökte utomlands eftersom det är för svårt att komma in i Sverige och jag hade sökt till juridik utbildningen ca 3 år och! jag hade då så klart försökt komplettera med kurser på komvux där det inte fanns någon plats för mig heller så fick vänta ca 6 månader och sen gjorde jag högskoleprovet. Min vilja att få komma in på juridikutbildningen är säkert lite högre en andras :P Men nu har jag börjat utbildningen här i England =D det jag frågade mig var om jag hade tiden att vänta 3 år till? eller om jag faktiskt skulle ta mig utomlands så jag slipper sitta och vänta på att få komma in på universitetet.


RE: Juridikutbildningar i England
2014-04-18 10:12   Juristen

Hej! Läste ditt inlägg med stort intresse eftersom jag själv funderar på att läsa juridik i England. Jag tog juristexamen (hette jur kand tidigare) i januari från Uppsala universitet, det har gått lite trögare än jag hade hoppats att få jobb och jag funderar på att ta någon motsvarighet till juristexamen i England.

Jag skulle vilja fråga dig om du vet hur man kan få mer information om brittiska juristutbildningar, svenska studievägledare kan inget om detta. Hur fick du information? Vad tror du om dina jobbmöjligheter med examen från England? Det jag tror är att du kan få svårt att få jobb i England men om du kompletterar med svensk juristexamen (gör bara hp några gg, du kommer absolut att greja tillräckligt högt för att komma in på något ort till sist) blir du jätteeftertraktad i Sverige. Alla svenska byrårer älskar allt anglosaxiskt. Hoppas du fortfarande läser tråden!


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in