Juridik - Forum

2009-05-18 11:46   J
Hej, jag hade tänkt söka till samtliga juristlinjer i Sverige till nästa höst och håller just nu på att läsa upp ämnen för att höja mitt snitt. Mina frågor är om man kan ta bort Matematik A ur sitt slutbetyg och ersätta den kursen med något annat ämne som man fått högre betyg i. Min misstanke är att Matte, Svenska och Engelska är ämnen som måste stå kvar i slutbetygen (jag vet att man måste ha läst Svenska B, Historia A och Samhälle A för att komma in på jursitlinjen). Om matten måste stå kvar, kan jag byta ut andra ämnen (till exempel de som är LK) mot andra kurser från Komvux som jag fått bättre betyg i? Mina frågor är alltså följande; 1) Vilka ämen (förutom de som juristlinjen kräver som särskild behörighet) måste stå kvar i slutbetyget? 2) Kan man ersätta vissa kurser mot andra (så att det blir lika många poäng som man läst när man tar studenten) eller ska man lägga ihop alla kurser man läst efter gymnasiet och dem man har läst under gymnasiet och räkna ut det nya snittet på så vis?

RE: Juridik
2009-11-10 17:53   Sussi
Inget svar verkar du kunna få här... Har du testat att fråga syo på komvux? De brukar ha syo där som kan dessa saker...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in