journalist? - Forum

2007-05-28 13:18   Sofie
Hej, Jag är en 20årig tjej som har jobbat och rest en del efter min student '05. Nu har verkligheten kommit ikapp och jag har bestämt mig för att bli journalist. Vilka skolor är bäst och vad gör man om man inte kommer in på de ansökta utbildningarna... kan man skapa sig en egen komplett journalistutbildning av separata kurser? (spelar ingen roll om utbildningarna finns i Sverige eller i ett engelsktalande land) MVH Sofie

Journalist
2007-07-24 15:26   Sussi
Det finns inget entydigt svar på din fråga. Mycket beror på vart du vill komma, vad för journalist du vill bli. Det finns utbildningar inom journalistik med olika kombinationsmöjligheter, t ex naturvetenskap och samhällsvetenskap. Och så finns det påbyggnadsutbildning inom journalistik som man kan gå efter att ha läst något/några år på högskola och fördjupat sig i t ex samhällsvetenskapliga ämnen. Vill du bli journalist inom radio och tv så kanske folkhögskolors utbud inom journalistik skulle passa bättre än högskola och universitet. Jag vet någon högskola som erbjuder kurser inom journalistik, så det går också att gå den vägen om man inte kommer in på något flerårigtprogram.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in