Hur många gymnasiepoäng behöver man egentligen? - Forum

2010-05-13 12:54   Firefly_007
Hej! Behöver man egentligen 2250 gymnasiepoäng att studerar (sjuksköterskeprogrammet) på högskolan i Sverige? Jag har bara 800 poang i enstaka ämnen från Komvux.

RE: Hur många gymnasiepoäng behöver man egentligen?
2010-05-14 16:07   Studentum
Hej, Ja, tyvärr är det så. Grundläggande behörighet innebär att du ska ha godkänt i kärnämnena, dvs ett fullständigt slutbetyg med godkända betyg på minst 2250 gymnasiepoäng. Det krävs godkänt betyg i kärnämneskurserna svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik. Du är alltså inte längre behörig om du avslutar ett reducerat program 2010 eller senare. För att läsa mer om antagningsreglerna, kan du gå in på www.studentum.se/Nya_antagningsregler_till_hoegskolan__d1110.html eller så kan du räkna ut dina poäng, och läsa mer om meritpoäng etc, www.studentum.se/se/studentum/rakna_ut_betyg.aspx

RE: Hur många gymnasiepoäng behöver man egentligen?
2010-05-14 21:25   Firefly_007
Hej! Då får jag väntar ytterligare 2 år innan jag kan börjar studerar :-( Jag kommar att bli lika gammal som Methuselah innan utbildningen tar slut. Tack ändå.

RE: Hur många gymnasiepoäng behöver man egentligen?
2010-06-28 14:09   Sussi
Det är många äldre som studerar på högskola och universitet, så om du söker in om två år så kommer du inte automatiskt vara äldre än de andra...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in