halvdåligt snitt, men förändrad inställning - Forum

2009-12-30 03:21   jonte
Hej! Det är så att jag gick barn & fritidsutbildningen med ett ganska dåligt snitt på 15,38 och ångrar mig idag att jag inte lade ner mer tid på skolan då jag har väldigt lätt för att lära mig. Min starka sida är samhällsämnena samt andra kurser där skrivandet varit centralt. Där har jag avslutat samtliga kurser med MVG. Jag är intresserad i att gå för exempel Personalprogrammet i Lund eller Uppsala (staden har en väldigt stor betydelse för mig) men jag vet att mina betyg inte räcker till (?) då snittet ligger på runt 17 på dessa utbildningar. Jag har skrivit högskoleprovet en gång och fick hem 0,9 vilket jag inte är överdrivet nöjd med. Jag ska också skriva provet en gång till nu till våren och hoppas naturligtvis på detta. MEN. Hur ska jag gå till väga för att ta mig in på dessa utbildningar? Jag har ju 2 års arbetserfarenhet, kan detta hjälpa mig? Jag har förändrats något så kopiöst som person efter den avslutade gymnasiala utbildningen, men är mitt lopp kört? Fan jag vill ju sätta igång redan till hösten och vet att jag fixar det, men hur får man förmedlat detta budskap till universitet så att dom väljer det ända rätta och antar mig till deras utbildning? Mvh Jonte :)

RE: halvdåligt snitt, men förändrad inställning
2010-02-12 12:11   Sussi
De som verkligen vill komma in på en utbildning försöker om och om igen. Om det inte går att komma in på programmet i Lund eller Uppsala kanske annat lärosäte fungerar? Det finns lärosäten med det programmet som kräver mindre än 17,0. Och så kan man göra högskoleprovet om och om igen. Dina arbetsmeriter tror jag du inte kan ha så mycket nytta av i antagningen. Det går inte längre att få poäng för det men det kan finnas något lärosäte som resvererar några platser för sökande med arbetserfarenhet. Det kan vara mer än två år som kravet är för det men det kanske är något att kolla mer om? Tyvärr verkar det inte finnas något lärosäte med personalutbildning som har alternativt urval med t ex intervjuer för att vaska fram de rätta personerna för utbildningen. De har för det mesta bara betyg och hp att gå på. Men kolla runt efter sånt skadar inte...

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in