Förbättra betyg och svenska - Forum

2023-02-28 11:33   Ima Klintebo

Hejsan, Jag bor i England och gick till skola där. Tyvärr så är mina betyg ok men inte fantastiska. Vad jag undrar är finns det kurser som skulle förbättra mina kanser att komna in på ett bra universitet? Min andra fråga är att jag kan till stor del flyttande svenska men vissa ord vet jag inte. Vilken kurs, a1, b1, c1 till exempel, skulle vara bra för att förbättra min svenska? Jag kan hålla konversation men talar ibland svengelska.


RE: Förbättra betyg och svenska
2023-03-08 08:46   Petra Öster

Hej,

Om du planerar att flytta till Sverige och gå på ett universitet här så kan du förbättra dina betyg och gå kurser i svenska på Komvux (1,2 och 3 är de som krävs för en gymnasieexamen och högskolebehörighet). Men om du planerar att bo kvar i England är det bättre att du försöker hitta en väg i deras utbildningssystem istället. Komvux är tyvärr inte tillgängligt för den som inte är skriven i Sverige. I Sverige finns också högskoleprovet som man kan söka in till svenska universitet med. Kolla om du kan hitta liknande antagningsprov i England på de universitet du vill gå.

Lycka till! /Petra,SYV


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in