Artificiell intelligens, vilka högskoleutbildningar? - Forum

2017-04-01 17:41   Kalle
Hej! Jag är född 91 och slutförde min gymnasieutbildning i speldesign med inriktning programmering år 2010. Tyvärr skötte jag skolan dåligt och gick ut med ett antal icke godkända betyg som inte längre går att läsa upp (inte helt säker på varför). Hursomhelst så läser jag just nu de sista fyra kurserna på gymnasienivå som jag behöver för att uppnå grundläggande högskolebehörighet. Desvärre är mina betyg inte särskilt höga så jag kommer nog att behöva förlita mig på högskoleprovet jag skrev idag. Jag har nu ungefär två veckor på mig att bestämma mig för vilken/vilka högskolor jag ska söka, så jag tänkte be er om råd. Mitt bästa alternativ är nog att söka till ganska många skolor då min livssituation skulle bli minst sagt krånglig om jag inte lyckas komma in på en högskola i höst och måste vänta till nästa tillfälle. Jag är inte längre lika intresserad av speldesign som jag var när jag gick gymnasiet, men jag brinner fortfarande för programmering. Det jag allra helst vill att min utbildning såsmåningom ska leda till är att jag ska kunna jobba med att utveckla artificiell intelligens, tänk Siri, Amazon Echo, Alexa, sådant. Allt från "Du, datorn, varm spisen och tänd kökslampan", till IBM Watson, till något framtida allt-i-allo AI som funkar lika bra som både underhållning, psykolog och hemhjälp. Hela grejen är så sjukt fascinerande, jag skulle verkligen vilja arbeta med sånt i framtiden. Desvärre har jag ett par problem som förhoppningsvis inte ska förhindra att jag kan gå en utbildning jag vill: 1. Mina betyg är inget jag kan använda mig av (ett par "låsta" IG, snittet är dömt att för alltid vara lågt) 2. Ett högskoleprov som mycket möjligt kan vara rätt bra, men inget otroligt. Förhoppningsvis så ska det kunna ta mig någonstans. 3. I princip ingen aning om vilka utbildningar eller vilka skolor jag har att välja på. Jag antar att datavetenskap är området mina intressen faller inom, och en nära vän som läser på Chalmers säger att det låter som att det jag vill i slutändan är att gå en doktorandutbildning. Jag vet att det innebär en lång och tuff utbildning men det är jag helt okej med. Jag vet inte mycket om det men jag vet att det innebär mycket forskning, vilket verkar innebära exakt det jag vill, att sträva efter att göra framsteg inom och utveckla AI-teknologin. Om du läst hela vägen hit, tack för att du stod ut med textväggen, det blev lite långdraget!

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in