Plugga på Distans? - Forum

2011-10-10 17:27   linn

Hej!
Tänkte höra om någon vet hur det är med att plugga på distans! Om jag skulle vilja läsa Engelska B (dum som jag var så orkade jag inte läsa den kursen på gymnasiet) kan jag läsa den kursen och bo utomlands då? Jag har nämligen planer på att flytta till Alanya sommaren 2012. Tacksam för svar, är verkligen färsk inom detta.


RE: Plugga på Distans?
2011-10-14 16:36   Sussi

Distansstudier kan vara uppbyggda på olika sätt. Det gemensamma för distansstudier är att man inte behöver vara i samma stad som man läser kursen i, men det finns en del distanskurser som har gemensamma träffar på campus eller lärcentrum som man kan behöva komma till någon eller några gånger under studiernas gång.

Hur det är i ditt fall går enklast att svara på genom att kolla runt efter bra alternativ som passar dig. Kontakta t ex komvux i den kommun du nu är skriven i och fråga om det går att anpassa studierna om du flyttar utomlands. Enstaka gymnasiekurser på distans går att läsa på folkhögskola. Det ger behörighet men påverkar inte ditt betygssnitt. Vissa studieförbund erbjuder utbildning i gymnasiekurser också, men prov för betyg har de ofta inte själva utan är något som ges möjlighet genom sk prövning genom komvux.

Kommunikationen på distanskurser brukar gå att ordna så att träffar inte behövs, men för att finna det som passar bäst, kan det vara bra att du kontaktar tänkbara lärosäten att läsa distanskurs i engelska b hos och fråga hur det kan gå att ordna så att du kan läsa kursen från utlandet.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in