Franska på rivieran! - Forum

2005-03-28 16:15   sofia
Vi är två tjejer som ska läsa franska på rivieran i höst, vi funderar på Nice eller Antibes/Juan-les-pins, och skulle gärna höra om någon tycker att den ena staden är bättre än den andra? Vi har nämligen inte varit i varken nice eller antibes. Finns det några tips på boende? sofias_s@hotmail.com

re: Franska på rivieran!
2005-04-21 09:24   elin
Var en vecka i Frankrike förra sommaren, mestadels i Antibes (gamla staden), men vi besökte även till grannstaden Juan-les-pins och Nice. Ett tips är att ta tåget och åka runt och kolla in flera ställen, det kostar nästan inget att åka, vi köpte t.ex. en "tre-personers-biljett" som vi fick åka vart vi ville på under dagen för 33 euro! (knappa 300 kr). Enligt min mening är Antibes mysigast (men vi var ju som sagt mest i gamla delen), men det är lite mer fart på Juan-les-pins. I Antibes och Juan-les-pins huserar även väldigt rika typer, så om ni far dit, kolla in alla lyxkryssare, otroliga enligt min mening! Nice var det väl lite mer storstad över men vi var dit då det mesta var stängt, så det var väldigt lugnt. Jag kanske inte gjorde någon större nytta för er, men jag skulle säga att det inte spelar så stor roll vilket ni väljer, alla ställen är himla trevliga!

halloo
2005-05-23 13:30   charlotte
hej! Är en tjej på 19 år, funderar också på att studera språk (13 veckor) i Nice, Juan-les-pins eller antibes! vora kul att höra hur det går för er, om ni har några tips att ge eller om ni bestämt vart ni ska åka??

Franska i Nice
2005-05-23 20:00   sofia
Hej Charlotte! Efter många funderingar bestämde vi oss för att åka till Nice. Vi vill till en ganska stor stad med mycket att göra, så Nice passar oss bäst. Antibes och Juan-les-pins verkar vara "sommarstäder" som inte har så hög puls året om. Tänker du också åka i höst? /Sofia sofias_s@hotmail.com

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in