Civilekonomprogrammet - Forum

2007-12-06 15:14   Leo
Hej! Nu går jag sista året på gymnasiet och springer ut till våren. Jag är intresserad av aktier och/eller kapital sparande, kanske banking eller något. Jag läser just nu samhälle och vi har bara möjlighet att läsa till matte B via den linjen och jag har förstått det som så att jag måste läsa matte c för att bli behörig till t.ex. civilekonomi. Jag ska göra lumpen i januari 09, hinner jag läsa matte B på komvux eller något innan dess? Någon som kan och har lust får gärna ge mig rekommendationer om hur jag bör göra för att komma på rätsida. Jag bor i stockholm och läser gärna här i stockholm, dock så har jag bara runt +- 14.00 i betygspoäng, och t.ex. HHS har betydligt högre intagningspoäng än det. Sen vill jag också bra gärna veta vilka program som leder till jobb inom dom områden jag är intresserade av. Mås så gott och tack på förhand! Leo

Civilekonom
2007-12-08 20:46   Sussi
För det första så kanske inte ditt inlägg passar så bra i tråden "boende/reskamrat utomlands", när det handlar om högre studier i Sverige... men, men... Ja, det stämmer att det krävs matte c för att bli behörig till civilekonomprogrammet. Jag tror att hhs till och med kräver matte d. Annars har stockholms universitet också civilekonomutbildning, med krav på matte c. Du kanske hinner läsa matte c på komvux på hösten innan du rycker in i lumpen. Har hört att man ska kunna kombinera studier med lumpen, så du kanske kan kombinera det på något sätt om du inte hinner läsa innan. Man kan göra prövning också, läsa på egen hand och sedan göra ett prov, som man får betyg på. Det kanske man kan läsa in under sommaren och göra prövningen på hösten. Kolla med komvux i din kommun om prövningstider och så. Det kostar 500 kr men det är i alla fall ett alternativ som finns. Högskoleprovet finns som en ytterligare chans när betygen inte räcker.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in