Vilket program passar bäst? - Forum

2022-02-22 12:48   Arina

Hej,
Jag pluggar sista året på naturvetenskapsprogrammet och ska snart söka till universitet. Jag har ett stort intresse för biologi och kemi, men främst av allt vill jag bli astrobiolog (eller forska inom det ämnet med en biologisk inriktning). Min fråga är hur jag ska kunna ta mig till det målet? När jag pratade med en doktorand i exoplaneter/astrobiologi tipsade hon om att gå ett civilingenjörsprogram eller kandidat inom astronomi. Men kan jag istället gå en medicinsk inriktad utbildning (som biomedicinprogrammet, apotekareprogrammet eller kandidat i mikrobiologi med medicinsk inriktning) men ändå kunna forska inom astrobiologi? Jag vet redan nu att jag både vill ta en master (ifall jag går ett 3årigt program) men även doktorera (då jag vill forska i framtiden).
Jag vill helst inte gå ett civilingenjörsprogram då jag inte hittar något med nog mycket biologi. Bioteknik var det närmaste jag hittade, dock gillar jag inte tanken av den tekniska delen och kurserna.
Tack på förhand!


RE: Vilket program passar bäst?
2022-03-02 11:34   Petra Öster

Hej,

Forskning inom astrobiologi förs inom ramen för forskningsområdena geologi, biologi, kemi och astronomi och fysik. Det är alltså en eller flera av dessa ämnen som du bör studera om du är intresserad av astrobiologi. Om du vill jobba med astrobiologi ska du bli forskare, alltså doktorera inom något av de ämnen jag nämnde och sedan rikta in dig på de frågeställningar som utgör astrobiologin.

Lycka till! /Petra,SYV


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in