SSK / läkare - Forum

2012-03-28 17:26   Amanda

Hej! Jag har alltid varit intresserad av att arbeta inom vården, men aldrig riktigt "trott på mig själv" och därför inte satsat så högt. Nu, med lite bättre självförtroende, är jag helt säker på att jag vill bli läkare, eller sjuksköterska om det inte räcker till läkare. Betygen är inte toppen, men har blivit bättre sedan jag bestämde mig för vad jag ville och fick lite motivation. Dock går jag samhällsprogrammet och behöver därför läsa in ett par kurser senare. Eftersom jag inte har jättebra betyg och inte är säker på att jag kommer komma in på läkarlinjen senare heller funderar jag på att söka till SSK (då meritpoängen och sådant räknas om jag inte söker in till högskolan direkt efter studenten..) och under tiden jag går den utbildningen läsa in de tre/fyra kurserna jag behöver och sedan söka in på läkarlinjen för att byta ifall jag kommer in. Har även tänkt göra högskoleprovet ett par gånger. Så min fråga är väl mest om är det möjligt att hinna med att läsa in kurser under tiden man pluggar till SSK?


RE: SSK / läkare
2012-04-06 23:41   Tina

Hej! Det beror nog på vilka kurser du vill läsa under tiden du pluggar och på vilket sätt (egen hand/distans etc). Jag antar att det är de naturvetenskapliga ämnena du ska läsa upp? Då blir det nog rätt tufft att både läsa det och plugga samtidigt på ssk programmet. Men är du motiverad och ambitiös så skall det nog gå. Annars är ett alternativ att läsa naturvetenskapligt basår som finns på olika högskolor? Eller läsa till läkare utomlands? Lycka till, det ska nog gå bra :)


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in