Grafisk Design och Webbutveckling på JTH - Forum

2011-01-15 16:58   shedstrom

Hej, jag tar studenten nu i år och har börjat kolla på högskoleutbildningar. Fastnade för en på Jönköpings Tekniska Högskola (JTH) som heter Grafisk Design och Webbutveckling, länk: www.hj.se/jth/utbildning/hogskoleprogram/grafisk-design-och-webbutveckling.html. Programmet vara i 2 år men sedan finns det även ett kandidatprogram, alltså ett påbyggnadsår. Allt jag läst om programmet är exakt vad jag är ute efter, då det är ett stort intresse att skapa hemsidor och jobba i photoshop mm.
Jag läste på ett forum om detta program att en person sa att denna utbildning är för bred och inte tillräckligt djup. Alltså att man inte lär sig tillräckligt. Men ändå så verkar den väldigt populär, den klart populäraste på hela JTH med flest sökande.
Men jag undrar då om någon här har erfarenhet av denna utbildning på JTH, om du själv har gått/går där eller känner någon som gör det. Är utbildningen bra? Lärarna? Miljön?
Om inte, finns det någon liknande utbildning med djupare innehåll? Spelar ingen roll var, bara den finns inom Sveriges gränser. Vill ju så klart lära mig så mycket som möjligt.

Tack på förhand!


RE: Grafisk Design och Webbutveckling på JTH
2011-03-02 14:28   jth_stud

Hej!

Jag har precis avslutat min utbildning, den du frågar om. Jag började hösten 08 och kan ju säga att utbildningen utvecklas framåt hela tiden. Hur mycket du lär dej är helt upp till dina förkunskaper och hur mycket tid du lägger ner.

Du kommer få väldiga bas kunskaper, typ dem visar vart pentool finns. sen är det upp till dej att öva öva öva. Självklart finns lärarna där så du kan bolla ideér med dem, men det är stort ansvar på dej.

Man får också öva på att jobba i projekt med olika projektgrupper och det är väldigt lärorikt. Det bästa med utbildningen.

När det gäller webbdelen, så har utbildningen utvecklats mycket sen jag gick den. Och det känns som att den har blivit bättre, mycket bättre lärare och bättre projekt.

utbildningen har nu fått mer inriktningar, en mot tryck och en mot webb. så om den kommentaren du såg om att utbildningen var bred är i från 08 eller 09 så tror jag det blivit bättre. inriktningarna infördes hösten 2010.

Jag är nöjd med att ha gått den, jag har fått vänner för livet, lärt mig mycket om mig och jag har fått tillfälle att utveckla mina grafiska kunskaper och fått dem bedömda, vilket utvecklar mig mer. vad kan jag göra bättre osv.

jag tycker du ska läsa utbildningen om du inte riktigt säker på vad du vill jobba med i framtiden. utbildningen tror jag fortfarande håller en bredd, men om man vill så kan man göra det till det man vill, man får välja kurser och då gäller det att välja det du har intresset av.

Nu vill jag inte sälja in dej på någon annan utbildning ;) men jag är själv intresserad av webbprogrammering och då jag startade 08 så var inte utbildningen den den är idag, så jag känner inte att jag kan så pass mycket för att börja jobba. jag har i alla fall bestämt mig för att testa på den här ky utbildningen :
(nu kunde jag inte klistra in hela länken för den var åtta a4 lång..men sök på Yrkeshögskolan Göteborg, och Webbutvecklare, Kvalificerad yrkesutbildning, 80 KY-poäng)

Jag hoppas du börjar här nästa år, studentlivet är fantastiskt!
jag har också läst tredjeåret som är inriktat på projektledning och den är riktigt bra!

lyck till!


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in